Mézeskalács











Nem nagyon szoktam Karácsonyra mézest sütni, és még csak az okát sem tudom. Valahogy mindig kimaradt. Nálunk a beigli a nyerő, abból készül 8 rúd legalább. Amikor azonban megláttam Moha remekműveit, arra gondoltam, ezúttal nálunk sem marad ki a sorból az illatos mézes süti.
A kislányom iskolájában Adventi vásár lesz, oda visznek a szülők süteményeket. Azokat eladják, a bevételt jótékony célra ajánlják fel. Itt van tehát az alkalom, hogy a nemes cél érdekében kipróbáljam, nekem hogy sikerül a dolog.
Moha mézes receptjét használtam. Nagyszerű a tészta, könnyű vele dolgozni. A legközelebb azért kicsit kevesebb szódabikarbónát teszek bele, mert egy picit felpúposodott.

Hozzávalók:
50 dkg liszt
1 tk. szódabikarbóna
3 tojás
20 dkg porcukor
fél zacskó mézes fűszerkeverék (Kotányi)
reszelt citromhéj
12,5 dkg vaj
12, 5 dkg méz

A díszítéshez:
1 tojás fehérje
kb. 10-15 dkg porcukor
csipet só

A mézet és a vajat kis lángon összeolvasztjuk. A lisztben elkeverjük a fűszerkeveréket, a szódabikarbónát és a reszelt citromhéjat. A tojásokat és a porcukrot habosra keverjük. Kanalanként összevegyítjük a hozzávalókat, összegyúrjuk a tésztát. Ragacsos masszát kapunk, amit lefedve a hűtőben pihentetünk egy éjszakán át. Másnap lisztezett deszkán átgyúrjuk, kb. 3 mm vastagra kisodorjuk, tetszés szerinti formákkal szaggatjuk, 180 fokos sütőben 7-8 perc alatt megsütjük. Ne süssük túl, ha elkezd pirulni a teteje, már jó. Finom puha süteményt kapunk, kihűlés után lehet díszíteni.
A mázhoz a tojásfehérjét a csipet sóval kemény habbá verjük, beleszitáljuk a porcukrot. Tovább verjük a habot, nagyon keménynek kell lennie. A hozzáadandó porcukor mennyisége függ a tojás nagyságától. Ne legyen a massza túl sűrű, mert akkor nehéz lesz mintázni.


A mintát a képen látható írókával készítettem. A habot belekanalaztam az írókába, a végét lezártam, majd kidíszítettem a sütiket. Ilyen eszköz híján nejlonzacskó sarkába is kanalazhatjuk a habmasszát, akkor csomót kötünk a zacskóra, pici lyukat vágunk a végén és már díszíthetünk is.

A habmassza egyik felét kék ételfestékkel világoskékre színeztem.




23 megjegyzés:

  1. Nagyon ügyesen tudsz díszíteni! Gyönyörűek... Nekem ez a mumus, pedig mézeskalácsot több, mint 10 éve sütök...
    Szombaton nálunk is adventi vásár, ugyanúgy, ahogy nálatok...
    Hol vettél kék ételfestéket? Vagy aroma? Ha igen, akkor milyen, még nem láttam kéket...

    VálaszTörlés
  2. Nagyon szépek lettek!Én is megsütöttem az enyémeket :-), de még a díszítés várat magára, majd hétvégén :-)

    VálaszTörlés
  3. Jaj de jópofák!!! :)) Én imádok mézeskalácsot sütni, ez nálam rituálé! :D Egy hete is sütöttem egy fél adagot, csak mert már nem bírok várni vele!! :)

    VálaszTörlés
  4. Hű de szépségesek!!!!
    Nézz be hozzám ::))

    VálaszTörlés
  5. Hű de szépségesek!!!! Itt már nagyon karácsonyi illatok lengedeznek::))))
    Nézz be hozzám:)))

    VálaszTörlés
  6. Nagyon szép Yasmine! Én mézeskalács imádó vagyok! Minden évben készítek. Nylonzacskóval díszítek, de ez az ötlet tőled az írókával nagyon jó. Ez valami direkt erre a célra kifejlesztett íróka (?), ha igen, hol vásároltad? Nekem is jól jönne egy ilyen, de nem tudom, mit fogjak be erre a célra. Örülnék, ha lehetne ilyent külön kapni valahol, de én még nem hallottam róla. Előre is köszi a választ. További mosolygós szép, mézeskalács illatú napot Neked! :-)

    VálaszTörlés
  7. Szia!
    Milyen volt az írókával dolgozni?Nekem is van,de még nem használtam,majd szeretném.
    Gyönyörűek lettek,gratulálok!

    VálaszTörlés
  8. Trinity, köszönöm! Nem aroma, Szilas ételfesték pici zöld flakonban. Tescoban vettem. :))

    Ottis,köszönöm! :)

    Niki, köszönöm, én is csinálok máskor is :))

    Köszönöm, Krisztina, már vissza is jöttem :))

    Boszi, Neked is szép napot! :)
    Igen, erre a célra készült, cseh gyártmány. Egy ezer-aprócikk boltban vettem (kramancosnak hívom), de azt mondják újdonság, most kaptak először. Még én sem láttam eddig sehol. 850 Ft volt egyébként, 3 ugyanolyan kinyomófej van hozzá pici lyukkal. Csokival is szépen lehet díszíteni vele. Majdnem mintha tollat fogna az ember. :))

    Brigitta, köszi szépen. Nagyon jó vele dolgozni. Egy hibája van csak, elég nehéz elmosogatni, főleg a csokit nehéz kiszedni belőle. Szerintem próbáld ki, szuperjó kis eszköz. :))

    VálaszTörlés
  9. Nagyon szépek lettek, és örülök,hogy ízlik is a tészta! ( hát igen, kinek mekkora a teáskanala, nekem van háromféle méret is)

    Próbáld ki étcsokival vékonyan bevonva, tetejére mehet fél dió, mandula,mennyei!

    VálaszTörlés
  10. Csodaszép a diszítésed! Van mit tanulni Nálad!:-))

    VálaszTörlés
  11. Mondok valamit. Verekedni fognak a standodnál/asztalodnál a vevők, hogy ki vegyen meg többet!

    Egy egyenes vonalat nem tudok húzni :-) Szédületes!

    VálaszTörlés
  12. Gyere díjért hozzám!Mert jó itt Nálad!Nagyon!
    :-))

    VálaszTörlés
  13. oh, milyen helyes kis célszerszám :) a mézesek is nagyon szépek

    VálaszTörlés
  14. Nagyon szépek :) egyszerűen csodásak!

    VálaszTörlés
  15. Nagyon szépek lettek. Én imádom sütni, minden évben legalább két adagnyi készül, de sajnos nem megy ilyen szépen a dekorálás. Ügyike vagy!!! Szinte érzem az illatát a mézesnek.

    VálaszTörlés
  16. Jasmine,
    köszi az ételfesték-tippet!! Ilyen írókának meg utánanézek, hátha azzal könnyebb lesz, mint zacskóval!

    VálaszTörlés
  17. Meg soha nem sutottem, de iden nagyon szeretnem kiprobalni latva ezeket, meg multkor a Mohaet. Mar nagyon viszketnek az ujjaim :)

    VálaszTörlés
  18. Köszi Yasmine! Akkor én is mielőbb megyek egy ilyen boltba, van itt nálunk egy, nagyon remélem, lehet kapni!

    VálaszTörlés
  19. Moha, köszönöm szépen, a tippet is! Tényleg remek a tészta, és tényleg különbözőek a teáskanalak. Ki kell tapasztalni. De egy jó alaphoz könnyű igazodni. :)

    Andikám, köszönöm! :))

    Viki, Neked is köszi! Remélem, minél több megy jótékony célra :))

    Mandy, Wise Lady, Andrea, köszönöm szépen, kedvesek vagytok! :))

    Debigabi, köszi, igyekeztem :))

    Sedith, neked is köszi! :))

    Trinity, szerintem biztosan könnyebb írókával :)

    Szepyke, meg lehet nézni, hogy melyikek voltak az elsők, azok nem olyan szépek. A huszadik már szép. Belejön az ember lánya :))

    Judith, érdemes kipróbálni. Én is most kezdtem a mézesezést. Olyan illata van!! :))

    Boszi, nagyon szívesen! Ha nem tudsz beszerezni, írj emailt, megoldjuk postán! :))

    VálaszTörlés
  20. Nagyon szépek lettek! Én annyira nem tudok díszíteni, hogy inkább csak natúr hagyom a sütiket. :D

    VálaszTörlés